7 gode råd til dig der arbejder med kønspædagogik

Flere børnehaver arbejder bevidst med ikke at gøre forskel på piger og drenge for at sikre ligestilling. Læs hvordan du kan arbejde med kønspædagogik og undgå at sætte børnene i bås.  Lillian Brøgger

Kommer du til at behandle børn ud fra kønsstereotyper? Bliver drengene rost for at være seje og modige, mens pigerne er dygtige og søde? Her får du 7 gode råd til at arbejde med køn i pædagogisk praksis. 

17. januar 2018

Med kønspædagogik i dagtilbuddene kan man forsøge at indarbejde ligestilling allerede i børnehøjde. Guiden er en sammenskrivning af "De 10 bud" af Cecilie Nørgaard, uddannelses- og kønssociolog og "Gode råd om køn' af Anette Erlandson Pedersen, adjunkt ved UCC Videreuddannelse. 

 1. Undgå at generalisere

Tænk på at børn først og fremmest er børn frem for dreng eller pige. Der er større forskel på drenge og piger indbyrdes, end der er forskelle på piger og drenge som køn. Lad for eksempel være med at tale om piger som generte prinsesser og drenge som seje og vilde eller at bruge udtryk som ‘fodbolddrengene’ og ‘dansepigerne’.

Læs også: Børnehave afskaffer 'drengepiger' og 'tøsedrenge'

2. Spørg med åbent sind
Spørg ind til, hvad børnene har lyst til uden at tænke køn. Stil åbne spørgsmål og undgå at søge svar i køn a la: “Mads, du vil nok spille fodbold?” eller “Ida, vil du ikke lege med dukker?”

3. Indretning

Indret legeområder uden at skele til køn. Sørg for at de indbyder til, at alle kan være med. Hvis det bliver for ‘drenget’ eller ‘piget’ kan det udelukke, at de andre tør være med.

4. Bliv bevidst om forventninger

Reflektér over, hvordan I behandler børn forskelligt ud fra kønsstereotyper og minoritets- og majoritetsgrupper. Hvordan er sprogbruget og tonevalget? Bliver drengene for eksempel rost for at være seje og modige og pigerne for at være dygtige og søde. Bruger I udtryk som ‘drengestreger’ og ‘pigefnidder’?

Læs også: Drenge og piger bliver behandlet ens i flere børnehaver

5. Hvem gør hvad
Snak om, hvordan I som pædagogisk personale er med til at bevare kønsstereotyper i opgavefordelingen. Er det altid mænd, der spiller fodbold og tænder bål, og kvinder der laver smykker og perleplader? Kan I fordele opgaverne mere kønsneutralt eller skiftes mellem de forskellige aktiviteter?

6. Sange og fortællinger

Undersøg hvilke forestillinger, der er repræsenteret i institutionens bøger, udsmykning, sange med mere. Hvor ofte er en dreng eller pige hovedperson, hvem er modig, eventyrlysten, forsigtig og så videre? Eksperimentér med at lave nye fortællinger, hvor I vender stereotyperne på hovedet.

7. Leg og relationer

Bliv bevidst om, hvilke forestillinger der kommer til udtryk i børns leg, og hvordan børn bruger køn. Hvordan fordeler de roller i for eksempel ‘far, mor og børn’, og udelukker de piger eller drenge fra bestemte lege?

Reflektér over, hvordan I selv italesætter leg og legerelationer. Bland på tværs af køn. Inviter både piger og drenge med til aktiviteter, der bryder med kønsstereotyperne og foreslå, at de leger sammen. Køb legetøj, spil og materialer, der ikke sender stereotype signaler om køn.

Kilder: Guiden er en sammenskrivning af ‘De 10 bud’ af Cecilie Nørgaard, uddannelses- og kønssociolog og indehaver af firmaet MANGFOLD og ‘Gode råd om køn’ af Anette Erlandson Pedersen, adjunkt ved UCC Videreuddannelse.

Læs mere om bogen 'Køn i pædagogisk praksis' her.