Sådan fik hjemmepleje bugt med konflikter
I månedsvis var Hjemmeplejen i Vissenbjerg opdelt i to grupper, der talte ondt om hinanden. Hjælp udefra har vendt stemningen.
20. september 2017
Misforståelser. Brokkerier. Spydigheder. Gennem adskillige måneder i 2016 var personalegruppen i Hjemmeplejen i Vissenbjerg på Fyn tydeligt opdelt i to grupper med en ubehagelig stemning af ‘os mod dem’.
Sådan fortæller social- og sundhedsassistenterne Stina Davidsen-Nielsen og Camilla Thorsgaard Ibsen, der er henholdsvis tillid- og arbejdsmiljørepræsentant, samt leder Anne Brandt Larsen.
“Man bagtalte hinanden, talte om at de andre var inkompetente og undlod at give hinanden oplysninger om borgerne. Der var lidt en stemning af, at det var de gode mod de onde,” fortæller Stina Davidsen-Nielsen.
Talerør for hver sin kultur
Præcis hvornår konflikten startede, husker leder Anne Brandt Larsen ikke. Blot at den kom til udtryk i en håndfuld markante personligheder, der blev talerør for hver sin opfattelse af, hvordan arbejdet burde udføres.
Ledelsen holdt flere møder med de ansatte for at forsøge at løse konflikten, men intet hjalp.
Læs også: 7 råd til at forebygge konflikter på jobbet
“Stemningen fortsatte med at være virkelig dårlig. Til sidst forstod vi, at vi havde brug for hjælp til at løse situationen,” siger Anne Brandt Larsen.De var derfor taknemmelige, da de som TRIO – leder, tillids- og arbejdsmiljørepræsentant – fik bevilget et vejledningsforløb med en konsulent fra SPARK, der har specialiseret sig i konfliktløsning.
Hvis vi er presset, bliver vi rigide og ufleksible. Så mister vi vores tolerance.
Erhvervspsykolog, Tine Ravn Holmegaard
En fælles arbejdsplads
Forløbet gav dem både en række aha-oplevelser og redskaber til at forebygge konflikter. Blandt andet fik de en række teknikker til at imødekomme personalets frustration uden at påtage sig de samme følelser.
“Pludselig kunne vi se det hele i et helikopterperspektiv, og det blev tydeligt for os, at problemet selvfølgelig ikke var de ansatte, men en konfronterende kultur, der havde fået lov til at smitte og brede sig,” fortæller Camilla Thorsgaard Ibsen.
TRIO’en fik planlagt personalemøderne i detaljer, så de tre var enige om, hvem der tog sig af hvilket punkt. Desuden blev hele personalegruppen indkaldt for at kickstarte en ny måde at kigge på og løse konflikter.
“Effekten blev, at personalet oplevede en samlet TRIO, der hele tiden vidste, hvor vi var på vej hen. I dag kan der godt stadig være fnidder, men ‘os mod dem’-stemningen er erstattet af følelsen af at have en fælles arbejdsplads,” fortæller Stina Davidsen-Nielsen.