Tilbagemeldingen fra Statsadvokaten – der kunne rykke høringen frem – undrer Kristian Braad Jensen. Han mener, den strider imod både hensynene til klientens konkrete situation, som tilsagde hurtig ageren, og retten til rettergang inden for rimelig frist i straffesager.
“Når man har med straffesager at gøre, står der i retsplejeloven, at Anklagemyndigheden er forpligtet til at fremme sager med den fornødne hurtighed,” siger han.
Først i slutningen af februar bad Statsadvokaten den behandlende psykiater på Sct. Hans om at lave en psykiatrisk vurdering af Peter. Vurderingen, der fylder tre sider, lå klar i maj 2016.
En uge senere anmoder Kristian Braad Jensen i en mail Statsadvokaten om “snarest” at indbringe sagen for retten. Men på grund af forsinkelser hos Anklagemyndigheden og lang sagsbehandlingstid hos Retslægerådet kom sagen først for retten i december 2016.
Her fik Peter sin anbringelsesdom ændret til en behandlingsdom. Altså over et år efter, hans psykiater anbefalede det. Kort efter kom han hjem til sin lejlighed, der på det tidspunkt havde stået tom i næsten fem år.
Myndighedernes sagsbehandling i denne sag kan, som advokat Kristian Braad Jensen formulerer det, ses som udtryk for “at interne ordninger om arbejdsgange sættes over hensynet til den enkelte”.
“Der er naturligvis ikke nogen sagsbehandlere, der er interesserede i, at sagerne skal forsinkes. Men det virker, som om der er noget strukturelt, som gør, at det sker. Og man kan ikke lade være med at tænke på, om det er, fordi der mangler de fornødne ressourcer i systemet,” siger han.
Vicestatsadvokat Gyrithe Ulrich fortæller, at det er korrekt, at Statsadvokaten kun hører parterne en gang om året. Men bliver Statsadvokaten kontaktet af lægen, den retspsykiatriske patient eller bistandsværgen, er det normal praksis, at de tager sagen op med det samme.
Hun bemærker, at et års ventetid generelt er “uacceptabelt”, og erkender, at man i den konkrete sag har beklaget det lange forløb. Hun fortæller videre, at hver enkelt sag skal være oplyst så godt som muligt, før den sendes i retten. I nogle sager er det derfor svært at undgå en lang sagsbehandlingstid, da flere myndigheder skal høres.
“Det bliver altid komplekst, når der er flere myndigheder involveret i sagsbehandlingen. Det er noget af det, der i sig selv kan trække tiden ud, og det er ofte situationen i de her sager,” siger Gyrithe Ulrich, der afviser, at ressourceproblemer hos Statsadvokaten er med til at forsinke sagsbehandlingen.
Imens myndighedernes sagsbehandling stod på i over et år, kunne Peter – igen – ligge i sin seng og se græsset gro, nu på Psykiatrisk Center Sct. Hans.
“Jeg synes ikke, det er så godt, at jeg måtte vente et helt år på at blive udskrevet, selv om lægen mente, jeg var rask. Det eneste, jeg kunne gøre, var at vente,” siger Peter.
Ventetiden er målt i kroner og ører dyr. Ifølge rapporten “Takstsystem 2017” fra Sundhedsdatastyrelsen er sengedagstaksten 3.628 kr i psykiatrien. Ganger man det beløb med 365 dage, har det altså kostet samfundet omkring 1,3 millioner kroner at have Peter – som lægen mente var klar til udskrivning – til at ligge i en seng og vente på, at retssystemet havde færdigbehandlet hans sag.
En ting er de økonomiske konsekvenser. Ventetiden har med stor sandsynlighed også påvirket behandlingen af patienter andre steder i systemet. For den retspsykiatriske patient, man ikke har haft plads til på Psykiatrisk Center Sct. Hans, har man skullet finde en anden plads til. Har der ikke været plads andre steder i retspsykiatrien, har man været tvunget til at indlægge denne patient i almenpsykiatrien.
Her vil denne patient have optaget endnu en af de senge, som et stigende antal meget syge patienter uden domme lige nu kæmper om at få plads i. Konsekvenserne af den lange sagsbehandlingstid breder sig således som ringe i vandet videre ud i det psykiatriske system.
15. Fremtiden
Kurverne over patienter i psykiatrien, retspsykiatriske patienter, misbrugende patienter, opkald til politiet og brugen af tvang – blot for at nævne nogle eksempler – har stort set været støt stigende siden 2010. Intet tyder lige nu på, at hældningskoefficienten ændrer sig.
Men hvor det på nationalt plan går den forkerte vej, er der også lokale succeshistorier. Et af de steder, hvor det går godt, er i Region Hovedstadens Psykiatri. Her kunne man i januar i år fejre, at man ikke havde brugt bæltefiksering 100 dage i streg på Psykiatrisk Center Ballerup. I samme region er volden mod de ansatte faldet, mens patienttilfredsheden er steget. I Region Nordjylland har man mere end halveret brugen af vikarfirmaer i en periode, hvor udgifterne på landsplan er eksploderet. Det giver mere ro og sammenhæng i behandlingen at have faste, erfarne medarbejdere tilknyttet.
Der er også positive historier fra bostederne. Eksempelvis har man på bostedet Tuesten Huse i Aarhus arbejdet målrettet med en inddragelse af beboerne. Her har man nedbragt vold og trusler fra 170 til 54 tilfælde fra 2014 til 2016. Sygefraværet er i samme periode næsten reduceret med 90 procent.
Og det er blot nogle af de positive eksempler.
Problemet er bare, at de lokale fremskridt bliver opvejet af tilbagegang på nationalt plan. Skal man vende udviklingen, kræver det nogle strukturelle indgreb, mener Anne Lindhardt, formand for Psykiatrifonden. Det gælder både behandlingen i regionerne og det sociale arbejde i kommunerne.
“Man skal skabe nogle helt andre systematiske overgange mellem kommuner og regioner. Og så skal man kigge på ansvarsfordelingen og den økonomiske kassetænkning, så man ikke kun ser på brandslukning,” siger hun.
Hun mener, at måden, det nuværende system er opbygget, er en del af problemet.
“Min pointe er, at man skal lave en mere intelligent arbejdstilrettelægning, så man får mere ud af de ressourcer, man har til rådighed. Men der skal selvfølgelig også flere ressourcer til, som det ser ud i dag,” siger hun.
Hos Dansk Psykiatrisk Selskab mener Torsten Bjørn Jacobsen, at der særligt skal gøres noget ved det stigende misbrug, der ser ud til at være roden til mange af psykiatriens problemer. I dag har de 98 kommuner ansvaret for misbrugsbehandlingen. Nogle løser opgaven godt. Andre steder er der store problemer. Særligt har kommunerne svært ved at hjælpe de mest sindslidende misbrugere. Ikke mindst fordi regionerne behandler den psykiske sygdom, mens kommunen skal stå for misbruget. Men de to ting hænger tæt sammen.
“For patienterne med de mest alvorlige sindslidelser fører det kun til behandlingssvigt, at man har skilt behandlingen af misbruget og sygdommen ad. Der bør behandlingen samordnes i regionerne,” siger Torsten Bjørn Jacobsen.
Hos KL fastholder man, at misbrugsbehandlingen skal ligge i kommunerne. Her er man nemlig tættere på det miljø, borgeren færdes i, og som ofte spiller en stor rolle for misbruget.
“Jeg tror, at man så vil misse det vigtige element, der handler om, at vi netop er der, hvor borgeren bor. Misbrugsbehandlingen handler både om job, bolig, beskæftigelse og nogle gange hele familien omkring borgeren. Der tror jeg, det er meget vigtigt, at man ikke mister den helhedsorienterede indsats, som man kan lave i kommunerne,” siger Thomas Adelskov (S), formand for Social- og Sundhedsudvalget i KL.
Torsten Bjørn Jacobsen mener, at et andet problem er folketingspolitikernes iver efter at virke handlingskraftige på et komplekst område.
“En af psykiatriens svøber er, at alle politikere har en mening om psykiatrien. Man vil gerne være handlekraftig, synlig og have nogle ‘quick fixes’, og så virker det måske meningsfyldt at øge antallet af retspsykiatriske sengepladser, men det er en misforståelse af, hvordan man løser problemet. Jeg mener, at politikerne skal have mere tillid til, at fagpersoner rent faktisk kan vejlede dem,” siger Torsten Bjørn Jacobsen.
Lad os vende tilbage til en vigtig pointe. Som jeg nævnte før: Kurverne bevæger sig den forkerte vej på flere centrale punkter i psykiatrien.
Og der er ikke noget, der tyder på, at de vender lige foreløbig, selv om politikerne på Christiansborg i 2014 afsatte 2,2 milliarder til psykiatrien. Et beløb, som skiftende ministre som en automatreaktion har henvist til, når de er blevet konfronteret med drab, vold og menneskelig tragedie i psykiatrien.
Henvisningen til, hvad man har gjort, i stedet for hvad der skal gøres, afsporer debatten om psykiatrien, mener psykiatriformanden. Og det risikerer at få alvorlige konsekvenser. Fortsætter kurverne deres himmelflugt de næste ti år, risikerer vi, at psykiatriens krise ikke længere vil være begrænset til bostederne og hegnene, der omkranser de lukkede psykiatriske afdelinger.
“Der findes nogle skræmmeeksempler, for eksempel fra USA, hvor man kan se åbenlyst sindssyge mennesker, der går rundt på gaden. Hvis vi lader stå til, vil vi få tydeligvis sindssyge mennesker vandre omkring i samfundet, uden der kan gøres noget,” siger Torsten Bjørn Jacobsen.
Han minder om, at selv de mest alvorlige sindslidelser kan behandles, så folk kan få et godt liv. Og måske endda blive en ressource for samfundet.
“Vi har haft en statsminister (Viggo Kampmann, red.), der har været maniodepressiv, og en nobelprismodtager, der har haft skizofreni (matematikeren John Forbes Nash, red.). Der er ikke grænser for, hvad man kan opnå med en psykiatrisk diagnose. Men selv om ikke alle kan få en nobelpris eller blive statsminister, kan man få et ordentligt liv. Men det er, som om vores system planlægger, at man er fortabt, når man er psykisk syg. Vi bliver nødt til at ændre syn på, hvordan vi behandler mennesker med psykiske lidelser, for det er dig og mig, der bliver ramt,” siger Torsten Bjørn Jacobsen.
16. Ufortalte historier
Tilbage på Peters bosted er det meget lange interview ved at være slut. En solsort hopper rundt uden for Peters vindue. Solen bager på det grønne græs, der stadig vokser og vokser dér udenfor i det københavnske forstadskvarter.
I dag har Peter det godt. Han får førtidspension, er velmedicineret og bruger det meste af sin tid sammen med familien og de andre beboere på bostedet.
Men konsekvenserne af morgenen for mere end fem år siden har sat dybe ar i familiens bevidsthed. For ja, selvfølgelig var det problematisk, det, der skete dengang på Buddinge Hovedgade. Og selvfølgelig kan det have været traumatiserende for nogle af dem, der var tæt på – ikke mindst den person, der blev ramt af kniven.
Men den morgen har også ramt familien hårdt. Når den ellers afmålte pensionerede læge og forsker Hanne taler om forløbet, bliver hun overmandet af vrede.
Hun føler, at Peter og familien først er blevet straffet ved uforskyldt at blive ramt af psykisk sygdom, og bagefter er de blevet trukket igennem et bureaukratisk system, der i perioder har gjort mere skade end gavn.
“Det er jo vanvittigt med den lange sagsbehandlingstid i retssystemet. Dels synes jeg, det er synd for Peter. Men som borger bliver jeg også bitter over, at det betyder, der spildes penge, der kunne være brugt på at behandle de patienter, der bliver sendt for tidligt hjem. Pengene kan jo kun bruges en gang,” siger Hanne.
Ligesom mange af psykiatriens faglige eksperter er Hanne efterladt med et indtryk af, at det system, man har bygget, er bygget forkert.
“Folk betaler for det her system i skat, men pengene kunne være brugt på patienter, der har brug for det. Jeg er så frygtelig skuffet og desillusioneret over at have oplevet et bureaukrati, der spænder ben for patienternes behandling,” siger hun.
Zoomer man fra hele psykiatrien ind på retspsykiatrien, mener hun også, at sønnens forløb rejser et mere grundlæggende spørgsmål.
“Forløbet her stiller et fundamentalt spørgsmål ved, om det samme system er i stand til at straffe og behandle på samme tid,” siger Hanne.
For på den ene side skal det psykiatriske system behandle og rehabilitere. Men samtidig er de retspsykiatriske patienter underlagt en række restriktioner af retssystemet, der er med til at spænde ben for samme behandling og rehabilitering.
Peter er mere stille nu end i begyndelsen af interviewet. To timers intensiv samtale om en traumatiserende oplevelse gør en tung i hovedet. Især når man er på beroligende og antipsykotisk medicin.
Når han ser tilbage på forløbet, forstår han, at indlæggelsen var nødvendig. For han var meget syg. Han havde brug for hjælp. Men Peter mener, at store dele af det lange ophold havde karakter af opbevaring frem for behandling.
“Tiden gik, og jeg ventede på retssagen, men jeg kunne ikke komme ud, før sagen var kommet for en dommer. Det var bare opbevaring. Jeg synes, et år er for lang tid. Det er jo tid, jeg ikke får igen,” siger han.
Han fortæller, at han oplever at få det bedre dag for dag. Han er glad for at bo i et fællesskab med andre mennesker, der har det som ham selv. Men han drømmer om at kunne udvide sin verden yderligere. Han drømmer om at få det så godt, at han kan gøre, hvad han vil, når han vil det.
“Jeg vil gerne kunne træne judo. Jeg vil gerne ind til byen om aftenen i weekenden og drikke en øl og gå rundt. Det kan jeg ikke gøre i dag, for jeg er bange for igen at få det dårligt omkring andre mennesker,” siger Peter.
Peters historie er én af hundredtusindvis af historier om psykiatrien i Danmark. I 2015 var 148.000 mennesker i kontakt med psykiatrien. Hertil kommer et endnu større antal pårørende. Når Peter og hans familie har valgt at stå frem, skyldes det, at de er ressourcestærke og har overskud.
Men psykisk sygdom har en kraftig social slagside. Historierne om de dårligste og mest ressourcesvage psykiatribrugere er svære at fortælle. De har ofte ikke lyst til at tale med medierne. De har sjældent en advokat og mange tykke ringbind med dokumentation til at understøtte deres påstande.
De opfanges som regel først kortvarigt på mediernes radar, når de har begået vold, drab eller taget deres eget liv. Og så forsvinder de ud i glemslen igen.
Men ligesom i historien om Peter ligger der bag ved den hurtige nyhed et tykt lag af smerte, svigt og menneskelig tragedie, der trækker tråde langt ud i andre dele af verden; der peger på et system, der er spændt til bristepunktet; der viser en dyb, men hengemt krise, vi må insistere på at tale om.
Disse historier er ufortalte.