Dagplejer indførte ugentlige evalueringer og fik nye indsigter 

Efter at have evalueret på forløbet er det lykkes for dagplejer Rikke Nielsen at flytte sangleg ned på gulvet igen. I en periode foregik sang oppe ved et bord, fordi en af drengene havde svært ved at håndtere de mere løse rammer på gulvet og gik væk.  Heidi Lundsgaard

Hver fredag evaluerer dagplejer Rikke Nielsen ugens aktiviteter. Det giver hende et dybere indblik i børnenes udvikling.

03. august 2017

De fire børn skråler glade med, da dagplejer Rikke Nielsen begynder på sangen om koen. Den har nemlig horn! Og siger Muuhhh!

Børnene sidder på gulvet i Rikkes hjem i Højby syd for Odense. Men i en lang periode foregik sang oppe ved bordet, for en af drengene havde svært ved at håndtere de løsere rammer på gulvet. Han gik væk.

Læs også: Brug for bedre evaluering af dagtilbud

“Når jeg evaluerede, kunne jeg se, at det gentog sig, så her var noget at arbejde med. Vi prøvede at sidde ved bordet og synge, og så var der ingen problemer. Senere flyttede jeg stille og roligt sang ned på gulvet igen, hvor der er bedre plads til fagter, og nu er han helt med,” fortæller Rikke Nielsen.

Evaluering giver fokus på udvikling

Hver fredag, når børnene er lagt til ro, finder hun sin logbog og nogle evalueringsskemaer frem og gennemgår ugens aktiviteter. Dagplejegruppen tilrettelægger temaer, der udmønter sig i forskellige aktiviteter alt efter børnenes alder og behov.

“Jeg tænker over børnenes reaktioner: Var alle med, da vi formede boller, eller ville én ikke røre dejen? Hvilke tegn så jeg på børnene? Og hvad med mig selv? Er der noget, jeg kan gøre anderledes næste gang, så de får bedre muligheder for at lære og udvikle sig?” forklarer hun.

Til hjælp har Rikke Nielsen forskellige redskaber fra Dagplejen Odense Syd, for eksempel relationscirklen, og hun skriver korte læringshistorier.

“Jeg synes, det er spændende at evaluere. Jeg får bedre indblik i børnenes udvikling, og det er fint at gå tilbage og se, hvor de var, da vi startede med et forløb. Uden den systematiske evaluering ville jeg nok ikke tænke helt så meget over, hvordan jeg hele tiden kan målrette aktiviteterne til hvert enkelt barn.”

Sparrer med kollegerne

Når dagplejegruppen mødes hver anden tirsdag, skiftes dagplejerne til at stå for aktiviteten, lave dokumentation og lede evalueringen. Her sparrer de med hinanden om børnene. 

Kræver et barn en særlig indsats, samarbejder Rikke Nielsen med sin dagplejepædagog. Via et særligt skema fortæller hun om sine iagttagelser og oplevelse af situationen, og pædagogen kan dermed få et indblik i, hvad der er på spil. Sammen sætter de et forløb i gang, som kan vende udviklingen. 

”Når vi gør en indsats og følger den tæt, evaluerer på den og retter til, så vi hele tiden har barnets udvikling i fokus, så flytter det noget,” smiler Rikke Nielsen.