Guide: 7 råd mod digital chikane

Hvad gør du, hvis du bliver sat i den offentlige gabestok på nettet? Få gode råd til, hvad arbejdspladsen kan gøre. For du kan ikke løse problemet selv. Illustration: Gitte Skov

Flere og flere arbejdspladser oplever, at ansatte eller hele arbejdspladsen bliver hængt ud eller truet på nettet. Få 7 konkrete råd til at håndtere digital chikane.

11. juli 2017

 1. Lav en handleplan for digital chikane

Først og fremmest er det vigtigt at få ledelse, tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter til at lave en handleplan på linje med den, I har for chikane, trusler og fysisk vold. 
Afklar den praktiske arbejdsfordeling i en akut situation – hvem gør hvad?

Læs også: Ansatte hænges ud og trues på nettet

2. Orienter din nærmeste leder

Orienter straks nærmeste leder eller tillidsrepræsentant, hvis du bliver hængt ud på de
sociale medier. Når omfanget og karakteren af krænkelsen er afklaret, tager arbejdsgiveren
hurtigt kontakt til krænkeren og sikrer, at krænkelsen fjernes.
Fortsætter chikanen, kan krænkeren blokeres på for eksempel Facebook. Er der tale om trusler om vold eller stalking (forfølgelse, red.), anmeldes krænkelsen til politiet.

Læs også: Ekspert: Tag tilsvining af ansatte på nettet alvorligt

3. Vær åben om chikanen på arbejdspladsen og tal om den

Vi har forskellige grænser for, hvad vi vil tåle. Ved at tale om problemet bliver det hele arbejdspladsens problem – ikke den enkeltes.

4. Gem beviserne

Tag et skærmbillede af truende og chikanerende mails, sms’er og hjemmesider. Måske er det sms nummer ti, der får bægeret til at flyde over, og så er det ærgerligt ikke at have dokumentation for de ni andre. Opret en mailadresse, for eksempel chikanemail@arbejdspladsensnavn.dk, I kan sende dokumentation til.
Udpeg en person, for eksempel arbejdsmiljørepræsentanten, 
der opsamler den. På den måde ser I mønstre og får overblik over omfanget.

5. Overvåg internet og sociale medier

Foreslå din arbejdsplads at overvåge internet og sociale medier for tidligt at opdage, når en arbejdsplads, institution eller en medarbejder bliver nævnt på offentligt tilgængelige sider.

6. Forebyggelse

Find ud af, hvad I kan gøre forebyggende på netop din arbejdsplads. Hvordan spotter I potentielle krænkere?

7. Undgå risikoadfærd på nettet

Luk for eksempel din Facebookprofil for uvedkommende og bliv ikke venner med borgere på Facebook eller andre sociale medier.

Kilder: arbejdsmiljoweb.dk, Abelone Glahn, FTF’s guide ‘Undgå chikane af medarbejdere på de sociale medier'.