Sosu'er i plejefirma får knap 2,5 millioner tilbage i løn
Det private plejefirma Svane Service har givet forkert løn til sosu-ansatte siden 2012. Nu har FOA Silkeborg-Skanderborg skaffet næsten 2,5 millioner tilbage til medlemmerne.
30. maj 2017
Siden 2012 er 28 sosu-ansatte i det private plejefirma Svane Service blevet snydt med helt op til 3.500 før skat hver måned, indtil fejlen blev opdaget i 2016.
Efter flere års tovtrækkeri er det lykkedes at få Svane Service til at udbetale den manglende løn på i alt 2.486.460,32 kroner.
”Det er jo lang tid at gå og vente på den løn, man har ret til, så de er glade, men der har selvfølgelig også været noget vrede og frustration undervejs,” siger Ulla Gram, formand for FOA Silkeborg-Skanderborg, der har kørt sagen.
En ansat har fået udbetalt helt op til 244.000 kroner i løn med tilbagevendende kraft. En enkelt venter stadig på at få afklaret sin sag.
Lønfejlen skyldes, at Svane Service har udbetalt en fast månedsløn, hvor et gennemsnitsbeløb for tillæg for aften, weekend og søn- og helligdagsarbejde er lagt sammen med grundlønnen.
”Ingen har kunnet gennemskue, at lønnen var forkert, fordi man ikke kan se, hvordan beløbet er regnet ud,” siger Lars Vodsgaard, faglig konsulent i FOA Silkeborg-Skanderborg.
Han understreger, at man godt kan operere med en fast månedsløn, hvis de ansatte har faste vagter. Men det skal altid fremgå af lønsedlen, hvordan lønnen er sammensat.
”Her var det helt skævt. Der var ingen sammenhæng mellem de tillæg, overenskomsten siger de skal have, og det, de har fået,” siger konsulenten.
Sagen startede i 2016, da Svane Service overgik fra overenskomst med Dansk Erhverv til Dansk Industri. For at de ansatte ikke skulle gå ned i løn i forbindelse med skiftet, fik Lars Vodsgaard de ansattes lønsedler til gennemsyn.
Her opdagede han fejlen og har brugt det meste af 2016 på at gennemgå de ansattes lønsedler og regne ud, hvad de har ret til.
”Det har været et detektivarbejde, for når man lægger feriepenge og pension oveni, begynder det at løbe op,” siger Lars Vodsgaard, der kalder sagen ’lang og udmagrende’.
”Man har ikke ville snyde bevidst, men troet, man gjorde det rigtigt fra start,” siger hun.
Det tog dog fire-fem mæglingsmøder med Dansk Industri at skaffe de ansatte den løn, de har krav på. Formanden ærgrer sig over, at Svane Service har været længe om at vende tilbage på FOAs henvendelser i sagen.
”Det er lang tid at gå og vente på at vide, om man har penge til gode. Det har da givet lidt ondt i maven hos nogle af vores medlemmer,” siger Ulla Gram.
Flere har derfor også valgt at sige deres stilling op undervejs i forløbet.
"Det har været en kompliceret sag med en misforståelse over mange år, men nu er det landet fornuftigt på en måde, hvor vi kan fortsætte et godt samarbejde med FOA," siger han.
Der er dog ikke sat endeligt punktum, for Svane Service udbetaler stadig ikke korrekt løn. Et tillæg for vask mangler stadig på lønsedlen, så FOA-afdelingen gennemgår stadig lønsedlerne hver måned og vil indgive krav til plejefirmaet for den manglende løn i de første måneder af 2017.
"Det er en fejl, hvis de ikke har fået tillægget, for vi har erkendt, at de skal have det. Det vil blive rettet fra juni måned," siger direktør Henning Blaabjerg.
”Forstår man den ikke, skal man gå til sin tillidsmand eller lokale FOA-afdeling. Særligt, hvis man arbejder i private firmaer, hvor vi oftere end i det offentlige oplever problemer med at udregne lønnen korrekt, fordi man kører med mange forskellige lønsystemer. De er ikke altid sat op til at håndtere for eksempel skifteholds- og weekendarbejde,” siger han.
Efter flere års tovtrækkeri er det lykkedes at få Svane Service til at udbetale den manglende løn på i alt 2.486.460,32 kroner.
”Det er jo lang tid at gå og vente på den løn, man har ret til, så de er glade, men der har selvfølgelig også været noget vrede og frustration undervejs,” siger Ulla Gram, formand for FOA Silkeborg-Skanderborg, der har kørt sagen.
En ansat har fået udbetalt helt op til 244.000 kroner i løn med tilbagevendende kraft. En enkelt venter stadig på at få afklaret sin sag.
Læs også: Fejl i løn: Fik 430.000 for lidt
Ingen kunne gennemskue lønnen
Lønfejlen skyldes, at Svane Service har udbetalt en fast månedsløn, hvor et gennemsnitsbeløb for tillæg for aften, weekend og søn- og helligdagsarbejde er lagt sammen med grundlønnen.
”Ingen har kunnet gennemskue, at lønnen var forkert, fordi man ikke kan se, hvordan beløbet er regnet ud,” siger Lars Vodsgaard, faglig konsulent i FOA Silkeborg-Skanderborg.
Han understreger, at man godt kan operere med en fast månedsløn, hvis de ansatte har faste vagter. Men det skal altid fremgå af lønsedlen, hvordan lønnen er sammensat.
”Her var det helt skævt. Der var ingen sammenhæng mellem de tillæg, overenskomsten siger de skal have, og det, de har fået,” siger konsulenten.
Læs også: Lønstigning sparker det nye år i gang
Et detektivarbejde at beregne lønnenSagen startede i 2016, da Svane Service overgik fra overenskomst med Dansk Erhverv til Dansk Industri. For at de ansatte ikke skulle gå ned i løn i forbindelse med skiftet, fik Lars Vodsgaard de ansattes lønsedler til gennemsyn.
Her opdagede han fejlen og har brugt det meste af 2016 på at gennemgå de ansattes lønsedler og regne ud, hvad de har ret til.
”Det har været et detektivarbejde, for når man lægger feriepenge og pension oveni, begynder det at løbe op,” siger Lars Vodsgaard, der kalder sagen ’lang og udmagrende’.
Ondt i maven og opsigelser
Formand for FOA Silkeborg-Skanderborg Ulla Gram tror ikke, at der er tale om en bevidst fejl fra Svane Service, som har overenskomst med FOA og flere gange selv har henvendt sig for rådgivning.”Man har ikke ville snyde bevidst, men troet, man gjorde det rigtigt fra start,” siger hun.
Det tog dog fire-fem mæglingsmøder med Dansk Industri at skaffe de ansatte den løn, de har krav på. Formanden ærgrer sig over, at Svane Service har været længe om at vende tilbage på FOAs henvendelser i sagen.
”Det er lang tid at gå og vente på at vide, om man har penge til gode. Det har da givet lidt ondt i maven hos nogle af vores medlemmer,” siger Ulla Gram.
Flere har derfor også valgt at sige deres stilling op undervejs i forløbet.
Får stadig forkert løn
Henning Blaabjerg, direktør for Svane Service, er tilfreds med sagens udfald."Det har været en kompliceret sag med en misforståelse over mange år, men nu er det landet fornuftigt på en måde, hvor vi kan fortsætte et godt samarbejde med FOA," siger han.
Der er dog ikke sat endeligt punktum, for Svane Service udbetaler stadig ikke korrekt løn. Et tillæg for vask mangler stadig på lønsedlen, så FOA-afdelingen gennemgår stadig lønsedlerne hver måned og vil indgive krav til plejefirmaet for den manglende løn i de første måneder af 2017.
"Det er en fejl, hvis de ikke har fået tillægget, for vi har erkendt, at de skal have det. Det vil blive rettet fra juni måned," siger direktør Henning Blaabjerg.
Tjek altid lønsedlen
Faglig konsulent Lars Vodsgaard opfordrer til, at man altid tjekker sin lønseddel.”Forstår man den ikke, skal man gå til sin tillidsmand eller lokale FOA-afdeling. Særligt, hvis man arbejder i private firmaer, hvor vi oftere end i det offentlige oplever problemer med at udregne lønnen korrekt, fordi man kører med mange forskellige lønsystemer. De er ikke altid sat op til at håndtere for eksempel skifteholds- og weekendarbejde,” siger han.