Udsatte børn får et løft
Nyt projekt får det pædagogiske personale til at skærpe blikket for børnenes ressourcer.
Af
Nana Toft
30. marts 2017
“Hvis man skal løfte udsatte børn,
kræver det en ekstraordinær indsats.”
Sådan lyder det fra pædagogisk konsulent Joan Dybdal Petersen. Hun har haft tæt kontakt til tre af syv daginstitutioner, der er med i projekt ‘Turnaround’, hvis formål er at skabe dagtilbud af høj kvalitet for Københavns Kommunes mest udsatte børn.
Sådan lyder det fra pædagogisk konsulent Joan Dybdal Petersen. Hun har haft tæt kontakt til tre af syv daginstitutioner, der er med i projekt ‘Turnaround’, hvis formål er at skabe dagtilbud af høj kvalitet for Københavns Kommunes mest udsatte børn.
Læs også: Blikket er flyttet ned til børnene
Gennem projektet har det pædagogiske personale fået skærpet deres blik for, hvad det enkelte barn har behov for, fortæller Joan Dybdal Petersen.Vi har ikke været gode nok til at bryde den sociale arv. Nu er det ambitionen at gøre noget ved det.
Annette Breinholt, projektleder på ‘Turnaround’.
Redskaber til engagement
Sharmila Holmstrøm Juhlin, lektor fra Professionshøjskolen UCC, står i spidsen for et kompetenceudviklingsforløb i projekt ‘Turnaround’. Hun har set en tendens til, at det pædagogiske personale – i bedste mening – sætter alt for mange aktiviteter i gang for børnene.“Problemet er, at børnene på den måde ikke får oplevelsen af, at de selv har noget værdifuldt at byde ind med,” siger hun.
Observationsforløb, supervision og refleksionsværksteder har givet det pædagogiske personale mulighed for at tage et kritisk blik på egen praksis, ligesom de har fået en række redskaber til at aktivere børnenes engagement og understøtte deres nysgerrighed, fortæller UCC-lektoren.
“I stedet for at tage over og fikse for eksempel konflikter i en leg, arbejder personalet nu systematisk med børnenes perspektiver og deres muligheder for at deltage og klare udfordringer,” siger Sharmila Holmstrøm Juhlin.