Blikket er flyttet ned til børnene
Daginstitutionen Midtfløjene arbejder i dag mere bevidst og målrettet med udgangspunkt i børnenes behov.
Af
Nana Toft
30. marts 2017
“Hvad er det for en kage, du har lavet, Muad?”
Pædagog Katrine Swartz har sat sig ind i krearummet med en lille flok børnehavebørn. Døren bag hende er lukket. Ingen vil forstyrre, for alle ved, at børnene har brug for ro og nærvær til at udvikle sig. Børnene i Midtfløjene har nemlig stort set allesammen særlige udfordringer. Sprogligt, socialt, motorisk.
Men for blot et halvt år siden var her mere uroligt. Der var den klassiske rød-grøn-blå stueopdeling med det samme legetøj på alle tre stuer, og så var der en klar opdeling af ‘dine børn og mine børn’. Alt dette er forandret i dag.
Midtfløjene er en af syv daginstitutioner i København, der er med i projekt ‘Turnaround’. Centralt i projektet står en kompetencevurdering af hver enkelt medarbejder.
“Det har givet os et tiltrængt kritisk blik indad, hvor vi har kigget på os selv og hinanden. Det har været hårdt, men sundt,” fortæller leder Anja Krause.
Hun oplever, at personalet har flyttet blikket ned på børnene. Pædagog Katrine Swartz er enig.
“I stedet for at tænke: ‘Hvad har jeg lyst til at lave som pædagog?’, så handler det i dag udelukkende om: ‘Hvad har Muad og de andre børn brug for’,” siger hun.
“Med færre børn er der både mere plads til, at det enkelte barn folder sig ud, ligesom jeg har rum til at lære dem bedre at kende,” fortæller Katrine Swartz.
Det er nødvendigt, understreger Anja Krause.
“Hvis man vil løfte de mange socialt udsatte børn, som vi har, kræver det et målrettet og bevidst arbejde,” forklarer hun.
Pædagog Katrine Swartz har sat sig ind i krearummet med en lille flok børnehavebørn. Døren bag hende er lukket. Ingen vil forstyrre, for alle ved, at børnene har brug for ro og nærvær til at udvikle sig. Børnene i Midtfløjene har nemlig stort set allesammen særlige udfordringer. Sprogligt, socialt, motorisk.
Men for blot et halvt år siden var her mere uroligt. Der var den klassiske rød-grøn-blå stueopdeling med det samme legetøj på alle tre stuer, og så var der en klar opdeling af ‘dine børn og mine børn’. Alt dette er forandret i dag.
Læs også: Udsatte børn får et løft
Kritisk blik på sig selvMidtfløjene er en af syv daginstitutioner i København, der er med i projekt ‘Turnaround’. Centralt i projektet står en kompetencevurdering af hver enkelt medarbejder.
“Det har givet os et tiltrængt kritisk blik indad, hvor vi har kigget på os selv og hinanden. Det har været hårdt, men sundt,” fortæller leder Anja Krause.
Hun oplever, at personalet har flyttet blikket ned på børnene. Pædagog Katrine Swartz er enig.
“I stedet for at tænke: ‘Hvad har jeg lyst til at lave som pædagog?’, så handler det i dag udelukkende om: ‘Hvad har Muad og de andre børn brug for’,” siger hun.
Målrettet og bevidst arbejde
Midtfløjene har valgt at gå over til funktionsopdelte rum, ligesom hver medarbejder laver det, han eller hun er bedst til. Børnene er ‘alles børn’ og sidst, men ikke mindst, arbejder personalet i langt mindre grupper end før. Det skaber ro.“Med færre børn er der både mere plads til, at det enkelte barn folder sig ud, ligesom jeg har rum til at lære dem bedre at kende,” fortæller Katrine Swartz.
Det er nødvendigt, understreger Anja Krause.
“Hvis man vil løfte de mange socialt udsatte børn, som vi har, kræver det et målrettet og bevidst arbejde,” forklarer hun.