8 gode råd til mere sangglæde

Ifølge Videnscenter for Sang øger sang følelsen af, at man hører til i en gruppe og understøtter dannelsen af venskaber. Derudover styrker sang børns sprog og er en indgang til kultur og traditioner. Lilian Brøgger

Få sangkonsulent Nadja Enevoldsens bedste råd til få mere sang i daginstitutionen.

05. april 2017

1. Syng med lys stemme

Børns stemmer er lysere end voksnes. Hvis vi brummer en melodi, forsøger de at efterligne den dybe klang, men de kan ikke identificere sig med lyden, og de kommer let til at synge falsk. Start derfor altid i et lyst toneleje, hvor børnene kan være med.

Læs også: 100 børnehaver bliver specialister i sang

 2. Leg med stemmen
Lav om på stemmen. Det er sjovt, når den voksne er en lille bitte mus, en knirkende heks eller en stor, grov trold, og det giver barnet inspiration til at prøve sin stemme af. 

3. Bryd ud i sang

Øv dig i at synge løs på hjemmelavede sange, når I er i gang med hverdagsaktiviteter. Det er sjovere at rydde op, når man synger til.  

Læs også: Sang gør glad og god til sprog 

 4. Syng de sange, du kan
Det gør ikke noget, at du ikke har ti nye sange på repertoiret. Gamle sange er også gode, for eksempel ‘Heksemutter lod en tudse’ og ‘Tornerose var et vakkert barn’.

5. Vis ordene med kroppen

Understøt dét, sangen handler om, med bevægelser, der passer til. Det hjælper sproget på vej. Bevægelser og fagter styrker også motorikken og fornemmelsen af rytme.

6. Syng første vers igen

Hvis børnene er lidt ukoncentrerede, eller nogle ikke helt kan sangen, så syng første vers nogle gange.

7. Børn husker godt – brug det!

Er du lidt rusten på en sang, så spørg børnene. De kan ofte huske både ord, melodi og fagter. På den måde får de også lidt af ansvaret for sangen.

8. Gør sangen til en leg

Det kan være grænseoverskridende at synge, hvis man ikke er vant til det. Prøv dig frem. Ingen forventer, at pædagogen skal lyde som en operasanger eller Medina! Når voksne synger med eget næb, er det et klart signal til børnene om, at de også kan synge løs. Og øvelse gør mester.

Kilde: Nadja Enevoldsen, kandidat i almen musikpædagogik og sangkonsulent i Projekt Sangglad. Dirigent for Sct. Clemens Spiredrengekor og Børnekoret på Aarhus Musikskole.