Her tør børnene være anderledes
Når børnene danser ‘Groove’ på den integrerede institution Kennedygården, er ingen trin forkerte. Det får børnene til at tro mere på sig selv.
Af
Nana Toft
28. oktober 2016
“Kender I det, at I tænker over, hvad andre
folk tænker om jer, når I danser?”
Pædagog Cecilie Falgren Knudsen ser på flokken af piger, og en enkelt dreng, i alderen 9-12 år, der sidder på i en rundkreds på gulvet. Flere rækker fingeren op og nikker. En pige siger:
“Jeg tænker jeg ofte over, hvad andre synes om mig.”
Cecilie Falgren Knudsen nikker:
“Det er der mange, der gør. Men faktisk viser det sig tit, at andre ikke tænker særlig meget over, hvad du gør eller siger. Meget foregår kun i jeres eget hoved.”
Det er det, Groove handler om, forklarer hun børnene.
“Når vi om lidt går i gang med at danse, må I gøre det præcis på den måde, I har lyst til. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert,” understreger hun og sætter den første sang i gang.
“Meget anden dans handler om at følge instruktøren og øve sig på perfekte trin. Groove er simple bevægelser, hvor der er plads til at prøve alt muligt af. Her må du godt være anderledes,” fortæller Cecilie Falgren Knudsen.
Hun oplever, at dansen skubber til børnenes udvikling.
“I starten var der flere, der synes, det var grænseoverskridende, ligefrem pinligt. Nu er de vilde med det. Min oplevelse er, at de slipper den her stressende selvbevidsthed og får et bedre selvværd,” forklarer Cecilie Falgren Knudsen.
Groove er dog ikke det samme som fri dans, der kan virke skræmmende på nogle børn, fortæller hun. Som Groove-instruktør viser Cecilie Falgren Knudsen børnene enkelte trin eller bevægelser, som ikke kræver noget særligt. Groove er et slags helle midt i alle forventningerne.
“Groove har fokus på øvelser, der nærmest tvinger børnene til at mærke dem selv noget mere. Min erfaring er, at mange børn får en afgørende aha-oplevelse af, at de grundlæggende er helt okay. Det er en erfaring, de kan tage med sig fra dansegulvet og ud i livet,” siger hun.
Pædagog Cecilie Falgren Knudsen ser på flokken af piger, og en enkelt dreng, i alderen 9-12 år, der sidder på i en rundkreds på gulvet. Flere rækker fingeren op og nikker. En pige siger:
“Jeg tænker jeg ofte over, hvad andre synes om mig.”
Cecilie Falgren Knudsen nikker:
“Det er der mange, der gør. Men faktisk viser det sig tit, at andre ikke tænker særlig meget over, hvad du gør eller siger. Meget foregår kun i jeres eget hoved.”
Det er det, Groove handler om, forklarer hun børnene.
“Når vi om lidt går i gang med at danse, må I gøre det præcis på den måde, I har lyst til. Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert,” understreger hun og sætter den første sang i gang.
Groove giver selvværd
Cecilie Falgren Knudsen har indført dansekonceptet Groove på den integrererede institution Kennedygården i København. Dansen skal helst foregå et sted uden spejle, så børnene ikke bliver for bevidste om, hvordan de ser ud eller for optaget af at danse på en bestemt måde.“Meget anden dans handler om at følge instruktøren og øve sig på perfekte trin. Groove er simple bevægelser, hvor der er plads til at prøve alt muligt af. Her må du godt være anderledes,” fortæller Cecilie Falgren Knudsen.
Hun oplever, at dansen skubber til børnenes udvikling.
“I starten var der flere, der synes, det var grænseoverskridende, ligefrem pinligt. Nu er de vilde med det. Min oplevelse er, at de slipper den her stressende selvbevidsthed og får et bedre selvværd,” forklarer Cecilie Falgren Knudsen.
Jeg er okay
En time går, hvor børnene danser rundt, finder på sjove udtryk og griner, alt imens Cecilie Falgren Knudsen igen og igen gentager: “Husk, det er jeres stil. Gør, hvad I vil. Det er jer, der bestemmer.”Groove er dog ikke det samme som fri dans, der kan virke skræmmende på nogle børn, fortæller hun. Som Groove-instruktør viser Cecilie Falgren Knudsen børnene enkelte trin eller bevægelser, som ikke kræver noget særligt. Groove er et slags helle midt i alle forventningerne.
“Groove har fokus på øvelser, der nærmest tvinger børnene til at mærke dem selv noget mere. Min erfaring er, at mange børn får en afgørende aha-oplevelse af, at de grundlæggende er helt okay. Det er en erfaring, de kan tage med sig fra dansegulvet og ud i livet,” siger hun.