Samme klud til numse og ansigt
Arbejdspres og manglende oplæring er gået hårdt ud over fagligheden i DK-Pleje, fortæller tidligere gruppeledere i DK-Pleje.
Af
Lars Borking
09. august 2016
Der har været flere historier fremme om ældre borgere, der er blevet svigtet af DK-Pleje, og senest er det kommet frem, at plejefirmaet havde ansat en sygeplejerske uden autorisation.
Fire tidligere gruppeledere står nu frem og fortæller om, hvordan arbejdspres og manglende prioritering af oplæring, er gået ud over fagligheden i det private plejefirma DK-Pleje.
"Det var for ofte, at kvaliteten ikke var i orden," siger Betina Brøgger, der arbejdede som gruppeleder i firmaet indtil slutningen af maj.
Sammen med Charlotte Groth, Ina Thornbæk og Liv Schuwendt, der alle er tidligere gruppeledere, har hun valgt at fortælle om forholdene i firmaet.
Dårlig hygiejne
Betina Brøgger fortæller som eksempel, hvordan en hustru til en borger ringede til kontoret, og rystet fortalte, hvordan hendes mand først var blevet vasket i numsen og derefter i ansigtet med den samme klud.
Betina oplevede, der skete fejl, fordi folk blev pressede.
"Det var normalt med fem minutters køretid mellem borgerne, også når pigerne for eksempel skulle fra Brøndby til Herlev midt i myldretiden. Det pres var med til, at pigerne gjorde ting, de ikke ville have gjort under ordentlige forhold," siger Betina Brøgger.
Ferieafløser helt uden erfaring
I Brøndby opdagede en sygeplejerske fra kommunen ved et tilfælde, hvordan DK-Pleje omgik reglerne. I februar 2016 kom hun på besøg hos en borger, hvor kommunen betalte DK-Pleje for at have to uddannede social- og sundhedshjælpere, fordi patienten var meget krævende.
Da sygeplejersken ankom, lå borgeren med afføring i bleen. Sygeplejersken spurgte, om hun skulle hjælpe med at vaske borgeren. Kvinden i hjemmet oplyste, at hun ikke var fra DK-Pleje, og at hun ikke var "vant til at lave personlig pleje".
Nu fortæller tidligere gruppeleder Ina Thornbæk, der dengang var ansvarlig for Brøndby, hvad der virkelig skete.
Veninde var vikar i ferien
"DK-Pleje havde normalt kun ansat en enkelt person til at tage sig af pågældende borger, selvom der burde have været to. Da medarbejderen på et tidspunkt skulle på ferie, havde hun fået sin veninde til at passe borgeren," siger Ina Thornbæk.
Ina Thornbæk forklarer, hvordan det var firmaets direktør, der havde godkendt ferieafløseren uden at fortælle hende om det.
Normalt med dobbeltvagter
Sagen var så problematisk, at kommunens sygeplejerske valgte at skrive en indberetning, hvorefter Brøndby Kommune spurgte DK-Pleje om dokumentation for, at firmaet havde leveret den hjælp til borgeren, som kommunen havde betalt for.
DK-Pleje oplyste herefter, at den pågældende medarbejder havde "flere vagter pr. dag" og mange vagter om ugen. Kommunen opfordrede DK-Pleje til at overholde arbejdstidsreglerne og bad om dokumentation for, at der faktisk var udbetalt løn til denne medarbejder.
Brøndby har opsagt kontrakten
DK-Pleje var aldrig i stand til at indsende den krævede dokumentation, og derfor opsagde Brøndby Kommunen kontrakten, der således udløber i midten af august måned.
Det var ikke noget særtilfælde, at en medarbejder arbejdede 16 timer i træk, forklarer tidligere gruppeleder Betina Brøgger.
"Det var nærmest dagligt, at der var nogen som tog en dobbeltvagt," siger hun og bakkes op af de tre andre tidligere gruppeledere.
Når Betina Brøgger ser tilbage på tiden i DK-Pleje, er hun ikke stolt.
"Selvom der er rigtig mange gode piger, der gør et godt arbejde, så er det faglige niveau ofte for lavt, fordi ledelsen ikke har prioriteret ordentlig oplæring," siger Betina Brøgger.
Direktør i DK-Pleje Benjamin Ait Ahmet ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet FOA.