10 dagplejere skaber fortællinger

Børnene kan historien udenad. Alligevel er det spændende, om bukkebrusen møder trolden. Her er Laila sammen med Alexander, Kristian og Anna. Niels Åge Skovbo

Ti dagplejere i Ikast arbejder med fortællinger som en del af et europæisk kulturprojekt. Projektet skal udvikle børn og voksnes kreativitet og kulturforståelse.

19. juli 2016

“Nu kommer jeg og kilder dig!” Trolden kommer ud fra skyggen under broen. Den æder ikke bukkebrusen, for det er for uhyggeligt. Den kilder bare. De fire børn sidder musestille og lytter.

Dagplejer Laila Holmenlund Hansen har selv syet græsset og bækken, der danner underlag for det lille bordteater. Broen er fra en Brio-togbane, trolden fra et genbrugsmarked, og de tre bukkebruser fristede i en butik.

“Bordteatret er en af de nye idéer, jeg har fået gennem vores fortælle-projekt. Jeg bruger det nok tre gange om ugen, og børnene hjælper med at sætte det op,” fortæller hun.

Laila blev introduceret til idéen med bordteater, da hun i efteråret 2015 sammen med ni andre dagplejere i Ikast kom med i projektet Europæiske Kulturbørn.

Gennem projektet lærer de at arbejde med fortællinger, og tre gange har de haft besøg af en professionel historiefortæller, som har givet dem inspiration og gode råd til, hvordan de kan skabe fortællinger ud fra små episoder fra hverdagen.

Kreativ på nye måder

Laila har altid gået op i at være kreativ sammen med børnene. Via projektet har hun lært at folde den side af sig selv endnu mere ud:

“Nu kan jeg bruge min kreativitet på nogle nye måder, fordi vi har temaet fortællinger. Jeg har for eksempel altid haft en kuffert med ting, som vi synger om, men nu fortæller jeg også historier om tingene. Og når vi er ude at gå, digter vi om det, vi ser.”

Især de to store, Anna og Johannes på to år, digter ivrigt med, når de går tur, mens Kristian på ti måneder og Alexander på knap to opslugt lytter med.

Deler idéer med dagplejegruppen

På køkkenbordet hjemme hos Laila ligger der som noget nyt også en logbog, hvor hun skriver om sine erfaringer med at skabe fortællinger. Når dagplejegruppen mødes hver fredag, udveksler de idéer og erfaringer. Tanken bag er, at man bliver dygtigere ved at reflektere sammen og dermed hele tiden bygger oven på den viden, man har.

Sådan er det også med børnene. For hver gang, de har bordteatret fremme, lever de sig mere ind i stykket, og de store børn laver stemmer og dyrelyde.

Den tredje bukkebruse er endelig kommet over broen, og Johannes hjælper den med at spise græs. Han har været fuldstændig opslugt af historien, men nu er det slut. Bukkebrusen skal have en ordentlig hoppetur, inden den skal sove.