Vuggestue fik nye madvaner

På et fem ugers kursus får deltagerne både nye opskrifter, nyt netværk og andres øjne på gamle rutiner.
30. juni 2016
Vuggestuebørnene i Akvariet på Østerbro
i København vil i fremtiden få flere
retter med bønner, få kartofler på nye
måder og i sensommeren få helt nye
oplevelser fra deres æbletræ i haven.
Køkkenleder gennem otte år Rattiya Seidenfaden har været på et fem uger langt kursus i Københavns Madhus, og noget af den nye viden, hun har fået, er at bruge æbletræets tre forskellige sorter til nye retter.
"Det er dejligt at komme med på sådan et langt kursus, hvor man virkelig lærer meget nyt og får kigget på sine vaner og rutiner," siger hun.
"Vi havde i forvejen sendt alle vore fakturaer fra en bestemt periode til Københavns Madhus, så de kunne se, hvilke råvarer vi bruger," fortæller Rattiya Seidenfaden. På den baggrund kunne alle få en vurdering af, om deres måltider er korrekt sammensat.
"Og jeg skal servere lidt mindre frugt og flere grøntsager for børnene," fortæller hun. Desuden skal hun servere flere kartofler, og derfor er hun glad for, at kurset har en hel dag afsat til at arbejde med nye, spændende måder at servere kartofler på, ligesom grøddagen har været god.
"Vi har lært at lave grød med grove kerner og ristet bacon, ristet kål eller grøntsager som topping," fortæller hun. På den måde kan grød udgøre et hovedmåltid, som betyder, at børnene er mætte længe.
"Men alligevel er man jo meget alene i køkkenet, så noget af det meget værdifulde ved at komme på et langt kursus som dette er, at der er tid til at diskutere med de andre kursister og få idéer og inspiration fra dem," fremhæver hun.
Køkkenleder gennem otte år Rattiya Seidenfaden har været på et fem uger langt kursus i Københavns Madhus, og noget af den nye viden, hun har fået, er at bruge æbletræets tre forskellige sorter til nye retter.
"Det er dejligt at komme med på sådan et langt kursus, hvor man virkelig lærer meget nyt og får kigget på sine vaner og rutiner," siger hun.
For få grøntsager
Men den mere teoretiske del af kurset har hun også stor glæde af. Blandt andet har hun lært en masse om Det Økologiske Spisemærke, tilsmagning, kulinarisk kvalitet, at minimere spild og at ernæringsberegne alle måltiderne."Vi havde i forvejen sendt alle vore fakturaer fra en bestemt periode til Københavns Madhus, så de kunne se, hvilke råvarer vi bruger," fortæller Rattiya Seidenfaden. På den baggrund kunne alle få en vurdering af, om deres måltider er korrekt sammensat.
"Og jeg skal servere lidt mindre frugt og flere grøntsager for børnene," fortæller hun. Desuden skal hun servere flere kartofler, og derfor er hun glad for, at kurset har en hel dag afsat til at arbejde med nye, spændende måder at servere kartofler på, ligesom grøddagen har været god.
"Vi har lært at lave grød med grove kerner og ristet bacon, ristet kål eller grøntsager som topping," fortæller hun. På den måde kan grød udgøre et hovedmåltid, som betyder, at børnene er mætte længe.
Alenearbejde
Rattiya Seidenfaden er ansat på en arbejdsplads, hvor pædagogerne også er meget engageret i maden og holder temadage om mad og måltider."Men alligevel er man jo meget alene i køkkenet, så noget af det meget værdifulde ved at komme på et langt kursus som dette er, at der er tid til at diskutere med de andre kursister og få idéer og inspiration fra dem," fremhæver hun.