IT i daginstitutionerne kan fortrænge forældresnak
Lad ikke infoskærme og elektroniske beskeder fortrænge samtaler med forældre, advarer forskere.
19. maj 2016
Digital kommunikation bør
aldrig blive en erstatning for
samtale ansigt til ansigt. Det
er budskabet fra cand. psych.
Suzanne Krogh. Hun og forskerkollegaen
Søren Laibach
Smidt har undersøgt, hvad der
virker og ikke virker, når kommunikation
mellem personale
og forældre bliver digital.
Deres forskning viser, at forældre oplever, at noget af samtalen med personalet går tabt.
”Forældre bliver virkelig kede af det, når de får beskeden: ’Det står på intra’. Det bliver fatalt for samarbejdet mellem institution og forældre, hvis personalet holder op med at tale med forældrene i hverdagen,” siger Suzanne Krogh.
Deres forskning viser, at forældre oplever, at noget af samtalen med personalet går tabt.
”Forældre bliver virkelig kede af det, når de får beskeden: ’Det står på intra’. Det bliver fatalt for samarbejdet mellem institution og forældre, hvis personalet holder op med at tale med forældrene i hverdagen,” siger Suzanne Krogh.
Det personlige og hyggelige kan gå tabt ved indførelsen af digitale systemer.
Suzanne Krogh, cand. psych.
Opmærksomme på problemet
Fagbladet FOA har foretaget en rundringning til ti daginstitutioner, som har indført digital kommunikation. Rundrigningen viser, at institutionerne generelt har fokus på udfordringen.Leder af Bruhns Gård i Guldborgsund Kommune Anette Petersen siger for eksempel:
”Vi ved, at den digitale kommunikation kan gå ud over den vigtige personlige kontakt. Derfor har vi valgt kun at bruge det digitale system til at skrive dagbog og lægge billeder på, selvom systemet lægger op til meget mere.”
Skrift kan virke hårdt
Forskningsprogramleder Vibeke Schrøder fra professionshøjskolen UCC arbejder med digitale redskaber i dagtilbud. Hun advarer også mod at lade infoskærme, elektroniske beskeder og tjek ind på iPad erstatte den daglige snak.”Der skyller en digitaliseringsbølge ind over institutionsområdet lige nu. Man skal finde ud af, hvad man kan og ikke kan bruge teknologien til. Man må sikre sig, at man ikke optrapper konflikter med forældre ved at kommunikere digitalt. Ting fremstår nemt meget hårdt på skrift, og man kan overse frustrationer.”