Løntjek giver tusinder til medlemmerne
I næste uge tilbyder mange FOA-afdelinger at tjekke medlemmernes løn på arbejdspladserne. Og der er penge at hente, viser aktuelle erfaringer fra en kommune.
06. november 2015
Det er en god idé at tjekke sin lønseddel hver måned eller at få FOA til at gøre det. Det viser flere erfaringer - blandt andet fra Lemvig Kommune.
Her kan tre ansatte nemlig se frem til i alt 65.000 kroner på grund af lønfejl, og ifølge FOA Holstebro afventer ni sager afgørelse, mens henvendelserne fortsat strømmer ind.
“Det vælter simpelthen ind med henvendelser. Alene i går fik vi tre sager ind. Det er fra ansatte i hele kommunen, men især i hjemmeplejen flyder det med fejl,” siger næstformand i social- og sundhedssektoren, FOA Holstebro Tanja Nielsen til Fagbladet FOA.
Læs også: Fejl i løn: Fik 430.000 for lidt
Tjek din lønseddel
Ifølge FOA er der gennemsnitligt fejl på hver sjette eller syvende lønseddel. Blandt andet derfor arrangerer de enkelte FOA-afdelinger en lang række arbejdspladsbesøg i uge 46, hvor medlemmerne kan få svar på tvivlsspørgsmål og få tjekket deres lønseddel.
“Vores erfaringer viser, at rigtig mange medlemmer aldrig læser deres lønseddel, og derfor opdager de ikke, hvis der er fejl,” siger chefkonsulent i FOA Ole Zander og opfordrer alle til løbende at tjekke deres lønsedler via e-boks.
I alt forventer FOA at nå cirka 2500 besøg, og på de enkelte arbejdspladser vil der hænge et opslag med informationer om besøget. Er man er interesseret i et løntjek under arbejdspladsbesøget i uge 46, er det en god idé at have adgang og kode til e-boks klar.
Beklager fejlene
Ifølge FOA Holstebro er der ofte tale om ’gængse’ fejl som manglende noteret overarbejde, manglende planlagte fridage og forkert nedskrivning af de såkaldte FO-dage.
De tre afsluttede sager samt de ni, der afventer afgørelse, vil i alt indbringe 250.000 kroner, hvis de falder ud til medlemmernes fordel, vurderer Tanja Nielsen.
Lemvig Kommune understreger, at problemerne begrænser sig til kommunens syd-område.
“Vi beklager selvfølgelig, at der i tre tilfælde ikke er udbetalt korrekt tillæg. Men fejlen er nu rettet,” siger Anne Mette Lund, som er direktør for Social/Sundhed og Arbejdsmarked i Lemvig Kommune.
De øvrige sager er endnu ikke afgjorte, så dem ønsker Anne Mette Lund ikke at kommentere.
Læs temaet ’Løntjek’ på foa.dk.